助教

元木 康介

元木 康介

Kosuke Motoki

所属 食産業学群
学位 博士(医学)東北大学 2018年
E-mail motokik(a)myu.ac.jp
※メール送信の際には「(a)」を「@」に変えてご利用ください
電話番号 0222451641
Webサイト https://sites.google.com/view/kosukemotoki/
シーズ集 消費者の心理を捉えて,商品開発に役立てる

職位

助教

学歴

2013年3月 慶應義塾大学 商学部 卒業
2015年3月 東北大学大学院 医学系研究科 修士課程 修了
2015年3月    Department of Psychology, University of York 訪問研究生 (-2015年9月)
2018年9月 東北大学大学院 医学系研究科 博士課程 早期修了

主な職歴

2017年4月    日本学術振興会特別研究員(DC2)
2018年10月  日本学術振興会特別研究員(PD)
2019年4月    宮城大学 食産業学群 フードマネジメント学類 助教

本学における担当科目

食感性科学,応用統計学,科学基礎実験,研究サーベイ,卒業研究 他

専門分野

食感性科学,消費者心理学

研究内容

消費者の心の働きに関心があります. 食を主な対象として, 心理実験・視線/脳機能計測など多様な手法で研究を進めています. 五感・感情が消費者心理に及ぼす影響を明らかにすることで, 感性に基づいたより豊かな食生活の提案と, マーケティング実務への貢献を目指しています.

受賞

2019年3月    東北大学総長賞
2018年12月  東北大学大学院医学系研究科 辛酉優秀学生賞 特別賞
2013年3月    慶應義塾大学商学部 第34回商学会賞

所属学会・社会活動等

日本消費者行動研究学会
日本心理学会
日本認知心理学会

主な著書・論文

・Park J, Motoki K, Pathank A, & Spence C. (in press). A sound brand name: The role of voiced consonants in pharmaceutical branding. Food Quality and Preference.
元木 康介,石川 伸一,朴 宰佑. (印刷中). 昆虫食受容に関する心理学的研究の動向と展望. 心理学研究.
Motoki K, & Velasco C. (in press). Taste-shape correspondences in context. Food Quality and Preference.
Motoki K, Saito T, Nouchi R, & Sugiura M. (in press). Crossmodal correspondences between temperature and taste attributes. Frontiers in Psychology.
・Pathak A, Calvert G, & Motoki K. (2020). Long vowel sounds induce expectations of sweet tastes. Food Quality and Preference.
Motoki K, & Suzuki S. (2020). Extrinsic factors underlying food valuation in the human brain. Frontiers in Behavioral Neuroscience.
Motoki K, Suzuki S, Kawashima R, & Sugiura M. (2020). A combination of self-reported data and social-related neural measures forecasts viral marketing success on social media. Journal of Interactive Marketing.
・Hamamoto Y, Motoki K, & Sugiura M. (2020).  Assessing the relationship between drive for thinness and taste-shape correspondences. Multisensory Research.
・Betancur M, Motoki K, Spence C, & Velasco C. (2020). Factors influencing the choice of beer: A review. Food Research International.
Motoki K, Ishikawa S, Spence C, & Velasco C. (2020). Contextual acceptance of insect-based foods. Food Quality and Preference.
・Saito T, Motoki K, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2020). Loneliness modulates automatic attention to warm and competent faces: Preliminary evidence from an eye-tracking study. Frontiers in Psychology.
Motoki K, Saito T, Park J, Velasco C, Spence C, and Sugiura M. (2020). Tasting names: Systematic investigations of taste-speech sounds associations. Food Quality and Preference.
Motoki K, Sugiura M, and Kawashima R. (2019). Common neural value representations of hedonic and utilitarian products in the ventral striatum: An fMRI study. Scientific Reports.
・Saito T, Motoki K, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2019) Does incidental pride increase competency evaluation of others who appear careless? Discrete positive emotions and impression formation. PLoS ONE. 
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2019) A sweet voice: The influence of crossmodal correspondences between taste and vocal pitch on advertising effectiveness. Mutisensory Research. 
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2019) Round faces are associated with sweet foods: The role of crossmodal correspondence in social perception. Foods.
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2019) Anxiety increases visual attention to hedonic foods: A preliminary eye-tracking study on the impact of the interplay of integral and incidental affect on foods. Appetite. 
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2019) Light colors and comfortable warmth: Crossmodal correspondences between thermal sensations and color lightness influence consumer behavior. Food Quality and Preference. 
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2018). The paradox of warmth: Ambient warm temperature decreases preference for savory foods. Food Quality and Preference. 
Motoki K, and Sugiura M. (2018). Disgust, Sadness, and Appraisal: Disgusted Consumers Dislike Food More than Sad Ones. Frontiers in psychology. 
Motoki K, Saito T, Nouchi R, Kawashima R, and Sugiura M. (2018). Tastiness but not healthfulness captures automatic visual attention: Preliminary evidence from an eye-tracking study. Food Quality and Preference. 
元木 康介,杉浦 元亮. (2018). 消費者神経科学の動向と展望―神経科学を消費者行動研究に役立てるために. マーケティングジャーナル. 
Motoki K, and Sugiura M. (2017). Consumer Behavior, Hormones, and Neuroscience: Integrated Understanding of Fundamental Motives Why We Buy. Psychologia. 
Motoki K, Sugiura M, Takeuchi H, Kotozaki Y, Nakagawa S, Yokoyama R, & Kawashima R. (2016). Are plasma oxytocin and vasopressin levels reflective of amygdala activation during the processing of negative emotions? A preliminary study. Frontiers in Psychology. 

 

査読歴

Food Quality and Preference, Appetite, Food Research International, Health Psychology, Psychology & Marketing, Visual Cognition, Journal of Sensory Studies, Sustainability, Nutrients, Journal of Marketing   Communications, Foods, Brain Imaging and Behavior

編集委員

・Guest editors of special issue "Multisensory Consumer-Computer Interaction" in Journal of Business Research
・Topic editors of special issue "Perspectives on Multisensory Human-Food Interaction" in Frontiers in Computer Science/Psychology/Nutrition 
・Reviewer Board of Foods

講演等が可能なテーマ

「五感で味わう食」「食べ物と感情の関係」「おいしさの心理学」「感覚マーケティング」「消費者の食品選択」「視線計測による消費者行動分析」「脳科学と消費者行動」など

学生へのメッセージ

文理を問わず,幅広い視点で食の研究を進めてください。興味のある方は是非一緒に研究しましょう。

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